Hundgöra

På denna sida hittar du tips och trix du kansysslesätta dej och din hund med  :)

Boll under matta/pall:

Omvägsproblem

Godis-sök

Låt hunden se när du gömmer godisar i ett rum (men inte följa efter dej).
Göm exempelvis på golvet, på stolar i fönster, under mattan osv (dock ej på bord om du inte vill att hunden ska ta saker från bordet ;)) Låtsas oxå gömma på vissa ställen så inte hunden vet vart dom ligger! Ta sedan hunden intill dej säg sitt visa med handen i vilket område du gömt dom och säg SÖK GODIS!

Obs! Har du en het hund kan lampor och dyligt gå sönder ;) Detta fungerar oxå utmärkt utomhus i trädgården!

Godis i toarulle

Ta en toarulle klipp fyra jack i båda ändar lägg en godis i mitten vik ihop rullen och låt hunden öppna "paketet"!

Godis under burk

Ta en plastburk (glasslåda) lägg den upp och ner placera en gobit under så hunden ser säg:
-Varsågod och låt hunden arbeta för att få ut godisen!

Denna övning kan man sen utveckla hur mycket man vill ex: Lägg godisen under en kastrull (då ser hunden den inte) eller i en kastrull med glaslock på så hunden måste lyfta på locket för att få ut gobiten! Endast fantasin sätter gränser, min kompis hund kunde öppna en glasburk med skruvlock - det ni ;)

Korvträd:

Leta rätt på ett bra "klätterträd" Ta små korvbitar och sätt fast i barken och mellan grenar och kvistar på trädet!
Säg sedan - SÖK GODIS! till hunden och låt den leta i trädet - jättebra träning för självförtroendet att Karamba träna balans genom att klättra i trädet!

Balansträning:

När ni är ute på promenad tänk på att förgylla promenaden genom att låta hunden gå balansgång på trädstockar, parkbänkar, murar mm eller hoppa över betonggrisar, stockar mm. Man kan även låta hunden stå på stenar eller sitta och ligga på stenar. Även här är det fantasin som sätter gränserna :)

Att träna balans med sin hund är viktigt för att en hund med bra balans har även ett bra självförtroende! Har du en lite osäker hund så träna extra mycket balansträning!

Recept på poppad korv:

Skär korven i bitar. Lägg dem på en tallrik med ett papper över. Ställ in i micron på ca 3 min - Färdigt!

Nu har du gott träningsgodis som inte kladdar och med mindre fett!

Mera träningstips kommer, Lycka till med dessa små hjärngympeövningar :)